2017. október 25., szerda

Nicola Yoon: Minden, minden

Sorozat: -
Oldalak száma: 336 oldal
Megjelenés éve: 2016/2017
Eredeti megjelenés: 2015
Fordította: Szabó Luca
Kiadó: GABO
Eredeti cím: Everything, Everything
ISBN: 9789634064664
Műfaj: ifjúsági/YA, romantikus
Goodreads átlag: 82% (4,1)
Moly.hu átlag: 88%

Fülszöveg:
Nagyon ​ritka, de nagyon híres betegségben szenvedek. Gyakorlatilag az egész világra allergiás vagyok. Sosem lépek ki a házból. Már tizenhét éve. Csak anyu és az ápolónőm, Carla van itt velem. 
Aztán egy napon egy költöztető cég teherautója áll meg a szomszéd ház előtt. Kinézek az ablakomon, és akkor meglátom őt. Magas, vékony, és csak feketét visel – fekete a pólója, a nadrágja, az edzőcipője, sőt még a kötött sapkája is, ami alól egyáltalán nem lóg ki a haja. Észreveszi, hogy őt figyelem, és megakad rajtam a tekintete. Csak nézzük egymást. Olly a neve. 
Lehet, hogy nem lehet megjósolni a jövőt, de azért ezt-azt mégis meg lehet. Például nagyjából biztos vagyok benne, hogy bele fogok szeretni Ollyba. És szinte biztos, hogy annak katasztrófa lesz a vége.

Nicola Yoon Jamaicán és Brooklynban, Long Islanden nőtt fel. Jelenleg Los Angelesben, Kaliforniában él a férjével, a kötet illusztrátorával, és a lányával, akiket őrülten szeret. A Minden, minden az első regénye. 
David Yoon író és designer. Feleségével, Nicola Yoonnal Los Angelesben, Kaliforniában él. Történetekről beszélgetnek, és felolvasnak hároméves lányuknak, Pennynek. David illusztrálta a Minden, mindent.

Én és a könyv


Olvasva: 2017. augusztus 28-31.

Akkor kezdett érdekelni a könyv, amikor először láttam a belőle készülő film bemutatóját. Általában nem olvasok olyan történetet, ami egyszerű romantikus és nincs benne fantasy-elem; a Minden, minden hangulata viszont nagyon elkapott, ezért döntöttem úgy, hogy még idén nyáron elolvasom (és nem is csúsztam ki az időből!).

Véleményem


Ha pár évvel korábban, vagy legalább a film megjelenése előtt olvasom ezt a könyvet, a kedvencem lehetett volna. Így is nagyon szerettem, de a film élménye nagyon elnyomja a könyvét, pedig nem is kérdés, hogy a könyv tetszett jobban. 

https://hu.pinterest.com/source/everythingeverythingmovie.com/
Maddy egy egyszerű tizenéves, normális lány, csak a körülményei nem normálisak. Ha nem vesszük a betegségét és a bezártságát, bármelyikünk lehetne, éppen ezért könnyű beleképzelni magunkat a helyébe. Még az álma is ugyanaz volt, mint az enyém: egy tökéletes napot eltölteni Hawaiin. Ez viszont jóformán lehetetlen: Maddy egy nagyon ritka, nagyon agresszív betegségben szenved: SCID-es, azaz a szervezete allergiás a világra. Maddy az egész életét egy steril házban töltötte, egyedül édesanyjával és ápolónőjével találkozhat személyesen. Maddy épp a 18-at tölti be, amikor a szomszédba új család költözik, és az új srác, Olly egyből megdobogtatja Maddy szívét.
"Lehet, hogy nem lehet megjósolni mindent, de azért ezt-azt mégis meg lehet. Például nagyjából biztos vagyok benne, hogy bele fogok szeretni Ollyba. Szinte biztos, hogy annak katasztrófa lesz a vége."
Olly és Maddy telefonon/interneten veszi fel a kapcsolatot, és egész éjszakákat átbeszélgetnek. Maddy ápolónője, Carla elintézi, hogy a két fiatal személyesen is találkozhasson, persze szigorú keretek között és titokban. Ekkor Maddy megízleli az igazi életet, és nincs megállás: egyre többet és többet akar. Már tudja, nem élet az, amit bezárva tölt el, és inkább kockáztatja a halált, csak élhessen egyetlen napig úgy, mint egy egészséges fiatal lány.
"Hogyan éljem le életem hátralévő részét egy buborékban most, hogy tudom, miből maradok ki?"
Mind Maddyt, mind Ollyt jobban kedveltem a könyvben. A kapcsolatukat is jobban át tudtam itt érezni; a filmben szerintem nem illettek össze, vagy nem tudtak összecsiszolódni a forgatásig. Nem tudnám megmondani, miért, de ott egyáltalán nem érződött, hogy szikrázna közöttük a levegő. Egyébként a könyvbeli Olly kicsit más, mint a filmbeli. Sokkal sportosabb és sapit hord; nekem így jobban is tetszett.

https://hu.pinterest.com/source/everythingeverythingmovie.com/
Az egész könyvet belengi egy különleges hangulat: az izgalom, a szerelem, a fiatalság, a félelem, és az óceán felől fújó szellő elegye. Hovatovább emailek, chat-beszélgetések, rajzok, kórlapok, stb. teszik igazi élménnyé az olvasást. Hawaii elég sokszor visszaköszön a lapokon - ez nálam mindig jó pont, mert imádok mindent, ami Hawaii-val kapcsolatos. 

A sztori így, a film után már nem lepett meg, de egyébként hatalmas csattanó van benne, és biztos, hogy végig izgultam volna (a film ezt sem tudta elérni nálam). Egy jó tanács: NE nézzétek meg előre, mi van a fekete lapra írva!
"Nem mintha sajnálnám, hogy eddig olyan sokat olvastam – amit a világról tudok, azt mind a könyveimből tanultam. De egy fa leírása még nem a fa, és ezer csók a papíron sosem lesz ugyanolyan érzés, mint amikor Olly ajka az enyémhez ér."
Most egy negatívumot sem tudok felhozni, mert nincs ebben a könyvben semmi, ami ne tetszett volna (nem tudom, miért szeretem ennyire a dupla tagadást, mikor még nekem is nehezemre esik értelmezni.... segítek: minden, minden tetszett!)

A Minden, minden egy különleges könyv, szeretnivaló tartalommal és varázslatos hangulattal. Abszolút meg tudom érteni, hogy ez volt az idei nyár kedvenc ifjúsági/YA története világszerte.
"A szeretet mindent megér. Mindent."

 A film trailere


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése