2016. szeptember 5., hétfő

Madeleine Roux: Asylum - A bolyongó lélek

Sorozat: Asylum 1.
Oldalak száma: 328 oldal
Megjelenés éve: 2015
Eredeti megjelenés: 2013
Fordította: Beck Anita
Kiadó: Maxim
Kiadói sorozat: Dream válogatás
Eredeti cím: Asylum
ISBN: 9789632616490
Műfaj: YA, horror, fantasy, paranormális
Goodreads átlag: 3,63 / 5
Moly.hu átlag: 81%

Fülszöveg:

A New Hampshire Egyetem nyári kurzusa a tizenhat éves Dan Crawford számára több mint egy nyári tanfolyam valóságos mentőövet jelent a fiúnak. A gimnáziumban kiközösített Dan alig várja, hogy végre új barátokat szerezhessen az érettségi előtti utolsó nyári szünetben. New Hampshire-be érkezése után azonban megtudja, hogy a nyári kollégium épületét egykor elmegyógyintézetként használták, ráadásul nem is akármilyen betegeket kezeltek ott; kivétel nélkül minden kezelt pszichopata bűnöző volt. Dan újdonsült barátaival, Abbyvel és Jordannel felfedező útra indul a nyugtalanító kollégium alagsorában lezárt titkos épületszárnyban, ahol hamar rájönnek, hogy nem véletlenül kerültek mindhárman épp oda. Lassacskán felfedik az intézet félelmetes múltjának titkát, miközben néhány titok nem véletlenül nyílik meg előttük a feltáratlan múltból.

Én és a könyv


Olvasva: 2016. május 18. -- május 20.

A horrorok iránt ambivalens érzelmeket táplálok: gyűlölök megijedni, de közben szeretem az ilyen titokzatos, paranormális, hátborzongató sztorikat. A horrorfilmeket messzire kerülöm, de az ilyen könyvek mindig vonzanak, főleg, ha YA keretében tálalják azt. Már megjelenése előtt tudtam, hogy az Asylumot el kell olvasnom, és amikor bent találtam a könyvtárban, egyből lecsaptam rá.

Véleményem


Amennyire bíztam abban, hogy tetszeni fog a könyv, annyira csalódtam benne. Tudom, nagyon durva ilyet írni, de alig volt benne valami, ami tetszett volna. Na de menjünk szépen sorjában.

A történet: Dan egy egyetemi előkészítő nyári kurzust vesz fel, ezért a nyarat New Hampshire-ben tölti. A diákszálló épülete valaha elmegyógyintézetként szolgált. Dan először egy régi fényképet fedez fel a fiókjában, de ez csak az első momentuma a hátborzongató utazásnak. Hamarosan összebarátkozik Abbyvel és Jordannel: együtt törnek be a kollégium egy lezárt részébe, ahol további ijesztő felvételeket találnak. Később megszaporodnak a természetfeletti események, és Dan eldönti, hogy mélyen beleássa magát az elmegyógyintézet múltjába. Csak hogy olyan dolgokra derít fényt, amit talán jobb lett volna nem felbolygatni...

Horror-faktor (azaz Besz*r-o-méter): az egyszer biztos, hogy sötét hangulat jellemzi a könyvet. Nem gondolom, hogy túl ijesztő lenne, szóval ha nem bírod a horrort, akkor is megpróbálkozhatsz a könyvvel, csak nappali fényben. Néhol a fényképek ijesztőbbek, mint maga a sztori. Apropó fényképek: nagyon jól el lettek találva, remekül illeszkednek a történethez - sokkal jobban, mint a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekeiben.

Misztikum (nyugi, spoiler-mentes!): a könyvben több rejtély is szerepel (Pl. az igazgató, a szellem, Abby nagynénje), ezek valahol összefüggnek. Az első kötetben minden ilyen rejtélybe csak épphogy belekóstoltunk, a kérdések megválaszolatlanok maradtak. Hál' istennek nem teljesen lapos a sztori, van neki egy csúcspontja - kár, hogy ezt hiányosnak éreztem, vagy ami még rosszabb: logikátlannak. Mindenesetre kérdéseket vetett fel bennem a szellem története, mert csak annyi derült ki, hogy mit csinált - az nem, hogy hogyan, pedig arra legalább olyan kíváncsi lettem volna.
Karakterek: előre szólok, a véleményem legsarkalatosabb pontjához értünk. Utáltam minden egyes szereplőt. Mivel a történetet végig Dan szemén át látjuk, elég sok időt töltünk az ő fejében. És én éreztem benne valami rosszat, valami démonit: mintha maga az ördög lenne a főszereplőnk, pedig a történetben semmi, de semmi nem utalt arra, hogy gonosz lenne. Nem szerettem a gondolatmenetét, a másokról alkotott véleményét, a motivációit, de legfőképpen a fejében lévő hangokat. Sajnos Jordanről sincs jobb véleményem; őt nem ismertem meg, csak a külső reakcióit ítélhetem meg. Furcsa, hogy ilyen sűrűn ingadozik a hangulata; egyik pillanatban még nagy haver, a másikban szitkozódva rohan el az ellenkező irányba. Nem találtam benne semmi következeteset, sem semmi emberit. Talán még Abbyre mondanám, hogy a legszimpatikusabb karakter. Jordan hangulatváltozásai rá is jól illenek, de legalább azt tudom, hogy Abbynek vannak érzelmei (ezen felül viszont csak semleges szereplő, semmi rendkívülit nem tudok róla elmondani). Hármójukon kívül még van valaki, akit érdemes megemlíteni: Dan szobatársa, Felix. Eleinte csak szörnyen antipatikusnak találtam, majd hátborzongatónak, de a könyv végére meglepett. Szerintem ő volt az egyetlen hiteles karakter, már a körülményekhez képest.

Kapcsolatok: Kissé túlzó azt állítani, hogy Dan, Abby és Jordan összebarátkozott. A helyzet valójában az, hogy Dannek megtetszett Abby, és a sarkában loholt; csak hogy Abbyhez járt egy kellemetlen csomag is: Jordan. Jordan olyan volt Dannek, mint szálka a tenyerén, éppen ezért undorral olvastam, ha Dan barátkozni próbált vele, mert tudom, nem szívből jött. A "baráti" kapcsolatoknál csak a szerelmi szál szánalmasabb: Abby és Dan között szemernyi kémia sincs. Annyira erőltetett volt, hogy még a próbálkozást sem tudom értékelni. Jobb lett volna, ha ezt a romantikát egy az egyben kihagyja a szerző a könyvből.

Fordítás: a többi olvasótól kérdezném: ugye nem csak én éreztem magyartalannak a szöveget? Persze, könnyen lehet, hogy eredetileg is olyan elborultan van megfogalmazva, hogy másképp nem lehetett volna átültetni magyarba. De voltak olyan mondatok, amiket többször is átforgattam a nyelvemmel, akárcsak a jó bort; elsőre nem értettem őket, meg kellett érniük. Nehézkesebb így olvasni: több agymunkával jár, és kevesebb szórakozással.

Összességében: nem bánom, hogy elolvastam, mert úgyis piszkálta volna a fantáziám, ameddig kézbe nem veszem. Sajnos nagyon kevés dologgal voltam elégedett, de pl. tetszettek a fényképek (és azok illeszkedése a történetbe). A rejtély jó lett volna, de kidolgozatlan és logikátlan; ez még javulhat a következő kötetekben. Éppen csak abban nem vagyok biztos, hogy szeretném folytatni a második résszel.

A könyv trailere


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése