2015. február 16., hétfő

Suzanne Collins: Az éhezők viadala


Sorozat: Az éhezők viadala trilógia 1.
Kiadó: Agave Könyvek
Megjelenés éve: 2009
Eredeti megjelenés éve: 2008
Fordította: Totth Benedek
Oldalszám: 390 oldal
ISBN: 9786155049675
Goodreads átlag: 4,39
Moly.hu átlag: 92%
Műfaj: disztópia, ifjúsági

Fülszöveg:

ÉLETBEN TUDSZ MARADNI EGY OLYAN VADONBAN, AHOL MINDENKI AZ ÉLETEDRE TÖR?

Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé.
A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal - számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.

A történet dióhéjban

Elérkezett az idei Éhezők Viadalának időpontja, és valóra válik Katniss Everdeen legnagyobb félelme: a húgát sorsolják ki a biztos halálba vezető útra. Így hát olyat tesz, amire azelőtt sosem gondolt: önként jelentkezik a húga helyett. Peeta Mellarkkal és Haymitch Abernathy-val, a mentorukkal együtt indulnak a Kapitóliumba, hogy felkészüljenek a küzdelemre.
Peeta és Katniss
Elképesztő világot ismernek meg, ahol a pazarlás mindennapos, az emberek fényűző luxusban élnek, és legfőbb szórakozásuk azt nézni, hogyan öli egymást 24 gyermek. A kiképzést és a hírnevet megkapják, innentől egyetlen dolguk: a túlélés.

Én és a könyv

A filmet még azelőtt láttam, mielőtt könyvmolyságom turbó fokozatra váltott. Azóta minden év novemberében beülök a moziba, hogy megnézzem a következő filmeket. A könyvet 2014 nyarán kaptam meg, és fél évvel később, decemberben olvastam el.
Fura módon ragaszkodom az "előbb-a-könyv-aztán-a-film" szabályhoz, de nem értem, miért! A könyv után a film MINDIG csalódás... Fordítva pedig esélyes, hogy a film tetszeni fog, a könyv pedig még jobban. Szerencsére most utóbbi volt a helyzet: a film az egyik kedvencem lett, a könyv által pedig még több élményhez juthattam.

A véleményem

Amin a legjobban meglepődtem, hogy a könyv végéig szinte meg sem lepődtem. Elég hűen követi a film a könyvet, utóbbi időben nem sok ilyen adaptációval találkoztam. Az első döbbenet akkor ért, amikor a végén megjelentek a mutáns farkasok, és mindegyik a halott résztvevőket képviselte.
A második dolog, amin kiakadtam: Gale helyett Peeta-párti lettem!!! :O Én abszolút azt hittem a film alapján, hogy Katniss tényleg belezúgott Peetába. A könyvben viszont (mivel E/1-ben beszéli el Katniss történetét) egyértelműen kiderül: minden a show része, a harc nem csak az életért folyik, hanem a támogatókért is.
Azt gondolhatnánk, az Éhezők Viadalánál veszélyesebb nincs, de az igazi harc Katniss-t az arénán kívül várja. A Kapitólium már tudja a nevét, és nem örül, amiért átvágta őket... a hatalom az ő kezükben van, és meg is fogják mutatni, bármi áron.
Egy ismerősöm szerint Katniss a könyvben nagyon antipatikus, emiatt nem is lett rajongó. Szerencsére ebben nem értek vele egyet: Katniss-nek a családja a mindene, és megtesz bármit, hogy őket védje. Ezért gondolkodik úgy, ahogy, ezért teszi azt, amit tesz.
Haymitch karakterében pozitívan csalódtam: sokkal több rejlik benne, mint egy lecsúszott alkoholista. Bár, ahogy részegen lezúgott a színpadról... az a jelenet nálam mindent vitt :D
Plusz pont, amiért az írónő nem a véres jelenetekre fektette a hangsúlyt, hanem a Katniss lelkében végbemenő folyamatokra, változásokra, érzelmekre. Ja, és HATALMAS plusz pont, amiért nem hogy végig fenntartja a feszültséget, de a viadal utánra hatványára is emeli azzal, hogy még nincs vége a harcnak...
Tudom, sokan idegenkednek a könyvtől, mert:
a) a Battle Royale koppintása
b) agyonhype-olták (ez tényleg így van)
c) vannak a műfajban sokkal jobban megírt, jóval igényesebb alkotások
Én mindenesetre bátran ajánlom, rajongó lettem. (Vigyázat, fangörlködős mondat következik:) És nagyon szeretném megtanulni oldalra fonni a hajam. (nemröhög)

Egy pár meme, mert viccesek

bár most épp nincs szezonja
- Te etted meg az utolsó szelet pizzát?
- Nem! CATO! CATO!
   NYEREMÉNYJÁTÉK   
Az Éhezők Viadala szerepel a Könyvmoly Párbajra felállított B-listámon, így a blogszülinapi nyereményjátékomon is. Válaszolj helyesen az alábbi kérdésre a lentebb található Rafflecopter dobozban, és máris bekerül a neved a kalapba. (Az előző állomások listája a bal oldali menüben legfelül, az V. Könyvmoly Párbaj felirat alatt találhatók.) Sok szerencsét!

A kérdés pedig:
Mikor került tulajdonomba Az éhezők viadala egy példánya?

a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése