2017. április 5., szerda

Suzanne Collins: Futótűz

Sorozat: Az éhezők viadala trilógia 2.
Oldalak száma: 404 oldal
Megjelenés éve: 2012
Eredeti megjelenés: 2009
Fordította: Totth Benedek
Kiadó: Agave
Eredeti cím: Catching Fire
ISBN: 9786155049729
Műfaj: YA, disztópia
Goodreads átlag: 4,3 / 5
Moly.hu átlag: 91%

Fülszöveg:
A Kapitólium dühös. 
A Kapitólium bosszúra éhes. 
A Kapitólium vért akar látni. 
És az igazi harc csak most kezdődik.

Katniss és Peeta megnyerték az Éhezők Viadalát, így ők és a családjaik megmenekültek az éhezéstől, de a fiatalok nem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon. Vár rájuk a hosszú Győzelmi Körút, ismét csak a tévénézők árgus szeme előtt. 
A kötelező udvariaskodás unalmát azonban döbbenet és félelem váltja fel, amikor hírét veszik, hogy lázadás készül a Kapitólium ellen. Snow elnök sosem habozott lesújtani az engedetlenekre, és most is ott csap le, ahol senki sem várja. Emberek halnak meg, családok lesznek földönfutók, Katniss és Peeta pedig újabb küzdelemre kényszerülnek, ahol a tétek még nagyobbak, mint korábban.

Én és a könyv


Olvasva: 2016. július 15-27.

Az Éhezők Viadalát még az V. Könyvmoly Párbajra olvastam, szóval volt egy kis kihagyás a két kötet között. A Futótüzet 2015 karácsonyára kaptam meg a szüleimtől, a Silber - Az álmok első könyve kíséretében, és a TVK kihívás júliusi fordulójára olvastam el.

Véleményem


Szeretném rögtön az elején leszögezni, hogy először a filmet láttam, és csak jóval utána olvastam el a könyvet. Akaratlanul is összehasonlítgattam a kettőt (sosem tudom megállni), és arra jutottam, hogy egész jól adaptálták a könyvet a mozivászonra. Alig egy-két dolog maradt ki, amelyek ugyan nem TÚL lényegesek a történet megértése szempontjából, arra viszont elég volt, hogy érdemes legyen elolvasni a könyvet.
"Elég törékeny lehet a rendszer, ha egy marék bogyótól is összeomlik."
Katniss és Peeta kijutott az arénából, egész életükre elegendő ételt és pénzt nyertek, a győztesek falujába költözhettek. Most, hogy nem kell megjátszaniuk magukat a kamerák előtt, Katniss is felhagy a szerelmes lány szerepével. Csakhogy nem ért véget a történet: győzelmi körútra indulnak, ahol továbbra is szerelmespárként kell viselkedniük: Snow elnök személyesen kereste fel és fenyegette meg Katnisst. Annak érdekében, hogy a forrongó hangulatot csillapítsák, Katniss és Peeta beleegyeznek a házasságba. Panem lakói azonban nem veszik be a rózsaszín ködöt, és nem hunynak szemet a Kapitólium dolgai fölött: egyre több körzetben tör ki lázadás. Peeta és Katniss még az esküvőt sem tudja megülni, kihirdetik a 75. Éhezők Viadalának témáját: a résztvevőket a korábbi nyertesek közül sorsolják. Ez csak egyet jelenthet: Katnissnek vissza kell térnie az arénába, és valószínűleg Peetának is.
A filmből kiindulva azt hittem, a könyv az újabb viadalról fog szólni, de nagyot tévedtem. A viadal csak a könyvnek kb. háromnegyedénél kezdődik el, és nagyon gyorsan véget is ér. A győzelmi körútra való készülődéssel kezdődik a történet, Katnissék az összes körzetet végiglátogatják. Hazaérkezvén Katniss megtudja, hogy az egyik körzetben lázadás tört ki; pont ezt szerette volna elkerülni. Azután gyorsan pörögnek az események: Gale megkorbácsoltatása, új Főbékeőr, Katniss látogatása a kerítésen túlra, stb. Az új viadal bejelentése után Katniss összeomlik, hogy vissza kell térnie rémálmainak helyszínére, de aztán felszívja magát, és elhatározásra jut: vissza fog vágni valahogyan a Kapitóliumnak. Ettől új erőre kap, edzeni kezd Peetával és Haymitch-csel, és információkat gyűjt a korábbi nyertesekről, hogy felkészülten léphessen az arénába.
"A fekete korona, amely most vörösen izzik, különös árnyékokat vet merészen sminkelt arcomra. Katniss, akit a Viadalon úgy becéztek, „a lány, aki lángra lobbant”, most elhagyja a pislákoló lángokat, a csillogó ékszerekkel kirakott ruhákat és a halvány gyertyafényre emlékeztető estélyiket. Katniss most már olyan pusztító, mint a futótűz."
A sorsolás után még nem kezdődik egyből a mészárlás: előbb a show műsor jön. Interjúk, szép ruhák, ismerkedés, pontszerzés, s a többi. Unalmasnak és időhúzásnak tűnik, de amit itt felsoroltam, mind-mind tartogat meglepetést az olvasó (vagy néző) számára. Maga a Viadal olyan, amilyennek vártam: izgalmas, félelmetes, rettenetes. Amilyen ötletes, olyan rövid. És a vége... kegyetlen csattanóval zárul. Ha nem láttam volna az utolsó két filmet is, a falat kaparnám a harmadik kötetért (amit egyébként pont ma szereztem meg).
"Nagyszerű érzés, ha az embernek vannak szövetségesei, már amennyiben nem zavarja, hogy előbb-utóbb végeznie kell velük."
A karakterek egy részét most is nagyon szerettem: Haymitchet, Cinnát, és új kedvencemet, Finnicket. Katniss és Peeta továbbra sem tartoznak azok közé, akiket teljes mértékben tudok kedvelni. Igaz, hogy Katniss túl nagy terhet vesz a vállára, és attól lesz ilyen... nos, néha kissé kibírhatatlan. Peeta meg hiába kedves és rendes srác, mindig őt kell megmenteni, és ettől nem valami férfias. Aztán vannak azok a szereplők, akiket a szó szoros értelemben nem szeretek, de igazi, tökéletes karaktereknek tekintem őket: Plutarch Heavensbee és Snow elnök. Utóbbi bizonyítja, hogy tudok egy szereplőért úgy rajongani, hogy közben gyűlölöm.

Próbáltam úgy írni a könyvről, hogy ne kotyogjak ki semmi fontosat, de nagyon nehéz. Annyi minden történik benne, ráadásul egyik dologból következik a másik... Csak annyit mondhatok, hogy nekem különösen tetszett, minden ízében szerettem.

Csak buzdítani tudok mindenkit a Futótűz elolvasására, mert ez tényleg fantasztikus. Nagyon bánom, hogy a filmeken már túl vagyok, de így is nagy élmény volt a könyv; annyira, hogy a kedvencek közé kerül. Valaki válassza már ki nekem kihívásra A kiválasztottat is, mert most megint Éhezők Viadala-lázban égek!

A film trailere


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése