2014. január 15., szerda

Agatha Christie: Cipruskoporsó

(Hercule Poirot 21.)

Előkelő, szép, fiatal nő a vádlottak padján. Halálsápadtan hallgatja a vádbeszédet.
- Elinor Katherine Carlisle – szól hozzá az ügyész -, ön gyilkosság vádjával áll előttünk. Bűnösnek vallja magát?
A lány szeme előtt összefutnak az arcok. Úgy érzi, sűrű köd veszi körül. Mozdulni sem tud, a beszédből csak egy-egy szó jut el a tudatáig.
- Bűnös vagy nem bűnös? – hangzik el másodszor is a kérdés.
- Nem vagyok bűnös – jelenti ki, de maga sem tudja, igazat mondott-e.
Egymás után állnak elő a tanúk, egyre bonyolultabbnak látszik a helyzet. De színre lép Hercule Poirot, a kistermetű belga mesterdetektív, és minden megvilágosodik.
Agatha Christie ezúttal is izgalmas bűnügyi regénnyel szolgál olvasóinak.
Ezt a könyvet már több mint egy éve kaptam kölcsön a pároméktól, és a várólista-csökkentés miatt vettem végre elő. Ha ez a kihívás nincs, nem tudom, meddig halogattam volna… No de nem tettem, és ennek nagyon is örülök! J

Elinor és Roddy mondhatni unokatestvérek (nem vér szerint), de házasodni készülnek, és nagy vagyonra számítanak nénikéjüktől. Egy nap jön egy névtelen levél, amiben figyelmeztetik őket, hogy a néni szeretetét az egyik szolgálólánya kisajátította, ahogy a vagyonát is ki fogja.

A fiatal pár meglátogatja a beteg nagynénit, hogy lássák, jól van-e, illetve hogy az ügy végére járjanak. Roddy szeme azonban megakad Mary Gerrardon, egy fiatal, szőke, gyönyörű lányon, és beleszeret.

Ám a néni hirtelen meghal, végrendelet híján az egész vagyont unokahúga, Elinor örökli. Roddy viszont már nem akarja feleségül venni. Hogy ennek mennyiben oka az, hogy nem kíván a feleségén élősködni, és mennyiben a szőke leányzó, az talán nem is kérdés.

Szegény Elinor bár gazdag lett, de mit ér a vagyon, ha nincs kivel megosztani? Elvesztette szerelmét, és erről csakis az a lány tehet! Talán ha meghalna…

Mary Gerrard valóban meghal, miután evett Elinor szendvicséből, hát így kerül Elinor vád alá. Minden indíték, minden bizonyíték arra utal, hogy ő tette; de vajon tényleg ő? És ha nem, akkor bizony ki? Ezt próbálja Monsieur Poirot kideríteni ebben a remek krimiben.
Kitérek kicsit a szereplőkre: Elinorra, Roddyra, Mary Gerrardra és Poirot-ra is.

Elinor sokak számára – számomra is – példakép lehet. Ő is rettentő érzékeny (akárcsak én), de ő képes annyira kontrollálni magát, hogy az arcán semmi ne látszódhasson. Amikor szakítanak Roddyval, és később minden elveszni látszik, akkor sem adja meg másoknak azt az elégtételt, hogy kiboruljon. Irigylem tőle a lélekjelenlétét!

Roddyról már nem vagyok ilyen jó véleménnyel. Talán az egyetlen jó tulajdonsága, hogy nem a pénzt tartja a világmindenségnek. Az, hogy vőlegényként (!) beleszeret valaki másba, számomra megbocsáthatatlan.

Mindenki imádatának tárgya, Mary Gerrard következik: ő egy igazi, szerény kis angyalka. Olyan ember, akiből sokkal több kéne ezen a földön – de mint azt tudjuk, itt az erősek élik túl. Mary sem élte túl a mérgezést, pedig ő az, aki igazán megérdemelte volna az életet.

Poirot karaktere ebben a könyvben egész elviselhető volt: szinte alig néhány elejtett mondatában istenítette magát. Lehet, hogy ez csak azért volt, mert nem is sokat szerepelt. J

Gondolkodtam egy ideig, vajon miért ezt a címet kapta a kötet (Cipruskoporsó), de nem jöttem rá saját sütnivalómból. Az interneten megtaláltam a választ: azért, mert a kötet alapját egy Shakespeare-idézet adja:

„Gyere hát, te halál már!
Befed itt feketén ez a föld:
Te tűnő lehelet, szállj!
Ez a kőszívű lányka megölt.
Cipruskoporsóm, szemfedőm
Vár már reám;
Nem vitt el még ily szenvedőn
Senkit halál.”
(Shakespeare: Vízkereszt)

Lehet, hogy olvastam már jobbat Agatha Christie-től (na jó, csak egyet, a Tíz kicsi négert), de rosszabbat többet. Imádom a nyarat, talán ezért szerettem bele ebbe a történetbe: mindig odaképzeltem a virágzó kerteket, a napfényt, a zöld lugast… más helyszíneken pedig a hűvös (hmm, rímel a „bűnös”-re) tárgyalótermet, ahová az olvasónak jól eshet elbújni a „kánikula” elől.



 Ajánlom: Nyáron, a szabadban árnyékba húzódva, egy kupa jeges gyümölcsteával. 

Forrás: http://www.wholefoodsmarket.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése