2018. február 22., csütörtök

Böszörményi Gyula: Beretva és tőr

Sorozat: Ambrózy báró esetei 2,5
Oldalak száma: 88
Megjelenés éve: 2016
Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadói sorozat: Vörös pöttyös
ISBN: 9789633997949
Besorolás: YA, krimi
Moly.hu átlag: 94%

Fülszöveg:
1900 ​verőfényes őszén Budapest székesfővárosa a mesés Perzsia uralkodóját látja vendégül. Muzaffer ed-din Qajar egész udvartartásával utazgat Európában, két marokkal szórva a pénzt és a kitüntetéseket. A magyar fővárosban négy kellemes napot szándékozik tölteni, amiről a sajtó részletesen be is számol, ám még a szemfüles firkászok sem találnak magyarázatot néhány érthetetlen történésre.
Vajon a perzsa uralkodó Budapestre érkezvén miért azt tartja a legsürgetőbbnek, hogy fehérneműt vásároljon? Mi oka lemondani első napján szinte minden programját, és elzárkózni attól, hogy az ország legfőbb méltóságaival találkozzék? Rudnay Béla rendőrfőkapitány vajon miért zárja le légmentesen a Hungária nagyszállót, ahol a sah és kísérete lakik, és mi lehet a magyarázata annak, hogy a személyzet kísértetjárásról pusmog?
Mikor Vámbéry Ármin, a híres Kelet-kutató és Ambrózy Richárd báró is a szállodába siet, már mindenki sejtheti, hogy a háttérben sötét erők munkálkodnak – pedig Hangay Mili kisasszony még csak eztán érkezik!
Egy újabb, megtörtént eseményeken alapuló Ambrózy-ügy, ami A Rudnay-gyilkosságokban épp csak említésre került, ám most végre elmeséltetik!

Én és a könyv


Olvasva: 2017. szeptember 10-11.

Egy hirtelen ötlettől vezérelve vetettem rá magam a Beretva és tőrre, mert éppen "ambrózys" hangulatban voltam.

Véleményem


A Rudnay-gyilkosságok értékelésemben már taglaltam, hogy milyen csalóka a fülszöveg, mert a sah látogatása szinte csak említve lett. Na, most megkaptam, amit akkor hiányoltam! (Nem tán egy kivágott jelenet adta az alapot a Beretva és tőrhöz?)

Szóval Muzaffer ed-din perzsa sah éjjel arra ébred, hogy egy démon és egy kísértet verekszik az ágyánál. Egyikük kizuhan az erkélyen, a másik eltűnik. Utána holtan találják a sah kutyáját, és azt a rendőrt, akinek az ajtó előtt kellett volna strázsálnia. Ehhez az ügyhöz riasztják Ambrózy bárót; Mili kisasszony pedig nem lenne önmaga, ha távol maradna, ahogy arra utasították.
Mindent imádtam ebben a novellában, amit a sorozat első két részében is (a harmadikat még nem olvastam): a rejtélyt, a humort, Mili és Richárd macska-egér játékát (ahol persze kedvenc bárónk az egér!)... mindent. És amikor Richárd bájosnak nevezte Milit, hát bizony a szívem is kihagyott egy ütemet! (Jaj, én annyira szeretném őket egy párként látni!)

Amilyen kis nyúlfarknyi volt ez a köztes kötet, csoda, hogy semmi hiányérzetem nem maradt. Elvégre ugyanaz a hangulat kerített hatalmába, mint ami a sorozat első két köteténél is, és a történet is teljes egész volt. A megoldás is tetszett, jött is az "Aháá!" a végén, amit egyébként én minden krimitől elvárok (sajnos a Leányrablás Budapesten-nél ez kimaradt). Az mondjuk szokatlan volt, hogy az első két kötettől eltérően itt most egy darab lábjegyzet sem volt az oldalak alján, de erre az utószóban megkapjuk a magyarázatot.

A Beretva és tőr egy igazi, hamisítatlan Ambrózy-eset kompletten felgöngyölítve, Mili kisasszony csacska bájával megspékelve, össz-vissz nyolcvanegynéhány oldalban. Olyan ez, mint egy falat kedvenc bonbon: kicsi, de azért nagyon jól esik.

A sorozat részei:


2,5. Beretva és tőr
3. Ármány és kézfogó
3,5. Bitó és borostyán
4. Nász és téboly

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése